Aktuelt

Leder Askers mangfoldsprosjekt

Sudipa var en av deltakerne i fjorårets Jobbreisen. Med sin sterke journalist- og kommunikasjonsbakgrunn og et brennende ønske om å jobbe med mangfold, har hun nå havnet på riktig plass – som prosjektleder i JobbAsker. En organisasjon som jobber for å få næringslivet til å se flerkulturelle som en ressurs i arbeidslivet.

Sudipa kommer fra India, og har en imponerende faglig bakgrunn. Med en master i engelsk og etterutdannelse innen journalistikk, har hun jobbet både i store internasjonale virksomheter som Microsoft og i ulike mediehus.  Hun har vært anker i Indias nasjonale radio-kanal og frilans journalist for BBC, samt at hun har jobbet med undersøkende journalistikk for noen av de ledende publikasjonene i India.  Hun har skrevet om kultur, presidentbesøk, men ikke minst om menneskerettigheter og kvinners rettigheter, sosial velferd og mangfold. Og nettopp mangfold er det hun skal få konsentrere seg om for fullt nå, når hun skal jobbe med å få fart på mangfoldsrekruttteringen blant virksomheter i Asker.

–Min rolle er å bygge en bro mellom bedrifter og kompetente innvandrer-jobbsøkere. Få bedrifter til å se mangfold som et konkurransefortrinn og ikke en utfordring. Dette er mye mer enn en jobb for meg, sier Sudipa engasjert. – Det handler om å bygge en kanal for tillit og åpenhet mellom arbeidsgivere og jobbsøkere og samtidig jobbe mot en bedre og inkluderende fremtid. Skape håp! Jeg er utrolig takknemlig for at min arbeidsgiver anerkjente min kompetanse, og håper at det kan inspirere andre til å anerkjenne kompetanse blant de innvandrere.

Jobbreisen® ga selvtillit og synlighet

Sudipa har også mye godt å si om Jobbreisen® –  Som mentorprogram er Jobbreisen®  svært godt strukturert og tilpasset etter kandidatens behov. Jobbreisen® har hjulpet meg å utvide nettverket mitt i arbeidsmarkedet, noe som de fleste innvandrere mangler.  Men det aller viktigste ved programmet var at det styrket selvtilliten min og ga meg en plattform for å være synlig, sier hun

Norsk kommunikasjon

Sudipa har også jobbet i norsk kommunikasjonsbransje, og har lært seg godt norsk i løpet av den tiden hun har bodd her. – Det å kunne språket godt er veldig viktig. Du må kunne det så godt at du ikke bare kan kommunisere godt og forstå norsk arbeidsvirkelighet, i tillegg til å forstå de særnorske arbeidskodene, sier hun.  – Men det tar tid til å lære et nytt språk. Og den beste måten å beherske et nytt språk på er ofte gjennom jobbtrening og praksisplasser. Derfor er det så viktig å få komme «på innsiden».

Verdien av mangfold

Mange av de kjente, de store, anerkjente merkevarebedriftene har ofte en svært internasjonal tilnærming i deres merkevare- og markedsføringstiltak. Deres kampanjer på sosiale medier og deres merkevareambassadører legger gjerne vekt på verdien mangfold bringer inn i organisasjoner. – Det er inspirerende, sier Sudipa. – Jeg gleder meg til den dagen vi virkelig kan se at rekrutteringsprosessene deres reflekterer deres merkevarekampanjer. Da har vi kommet et langt skritt videre sier hun, og  understreker at det er flere og flere bedrifter som er godt i gang med dette. – Men vi trenger flere «kloke» selskaper, som er åpne for å samarbeide for å skape en inkluderende fremtid.

Sudipa avslutter med en klar oppfordring til norske bedrifter; tør å tenke annerledes, vær nysgjerrig på folk som er «annerledes» og stol på at de kan og vil bringe mye verdi til de selskapene de jobber for.  Ikke fokusèr kun på hva de er nå, men forestill deg hva de kan bli i fremtiden, hvis de bare får en sjanse. Velg å se deres kompetanse og potensiale!

 

Del artikkel:

Relaterte artikler fra Aktuelt